Niemann Polska

Metalmex - kreatywność, innowacyjność i sprecyzowane plany na przyszłość

Utworzono: 26-02-2018

Metalmex to firma oferująca akcesoria do produkcji mebli i aranżacji wnętrz największych producentów w branży, świadcząca usługi w zakresie cięcia i okleinowania płyt. Firma z 30-to letnim doświadczeniem, polskim kapitałem, profesjonalną kadrą i opracowaną strategią rozwoju na przyszłość. O budowaniu silnej marki, w oparciu o skuteczne działania marketingowe oraz sztukę, rozmawiamy z Violettą Kowalczyk, współwłaścicielką Metalmex.

34 lata minęły odkąd Pani rodzice otworzyli w Poznaniu sklep z artykułami metalowymi i akcesoriami służącymi do wyposażenia wnętrz. Trzy dekady później jesteście jedną z największych firm na rynku meblarskim. Jaka jest Wasza recepta na sukces?

Praca, praca i jeszcze raz ciężka praca, ale połączona z pasją, wizją i uporem. Bez tego rozwinięcie małego sklepu w kreatywny i szybko reagujący na innowacje podmiot byłoby nie możliwe. Cieszę się, że dzisiaj jesteśmy postrzegani jako firma, gdzie w jednym miejscu i stale, można nabyć towar lub usługę, zdobyć wiedzę i poznać najciekawsze rozwiązania dedykowane branży, nawiązać kontakty biznesowe z projektantem, wykonawcą oraz zwiedzić stałą czy też czasową ekspozycję sztuki! Organizacja wernisaży, szkoleń, paneli dyskusyjnych, targów to okazja do nawiązania dobrych relacji biznesowych poszerzania grupy kontrahentów i wzrostu obrotów.

Co wyróżnia Metalmex na tle konkurencji?

Jesteśmy firmą, która posiada własne galerie sztuki i stałą ekspozycje wystawienniczą. Osiem razy do roku organizuje – w ramach cyklu „Mariaż Sztuki z Biznesem” - wernisaże wystaw, będące znaczącymi wydarzeniami kulturalnym. Prowadząc V.A.Gallery Poland i galerię QESA dodatkowo uzupełniamy projekty dedykowane branży wnętrzarskiej i architekturze krajobrazu. Działania w ramach promocji sztuki oraz projektu #OnOff, powodują, iż nasza firma utożsamiana jest nie tylko z platformą sprzedażową, ale też poznawczą i edukacyjną, co z pewnością wyróżnia nas na tle innych podmiotów.

Do kogo są skierowane poszczególne projekty?

„Metalmex Trendy i Innowacje” to przykład umiejętnego połączenie biznesu ze sztuką, designem i sportem.  To aktualne trendy, czołowi dostawcy, renomowane marki i najciekawsze rozwiązania techniki oraz technologii dedykowane firmom zajmującym się obróbką drewna, produkcją mebli i aranżacjami wnętrz, a oprócz tego wystawy młodych designerów, pasjonatów nowych technologii miłośników upcyclingu, oraz wiele atrakcji kulturalnych i sportowych.

Czym jest V.A. Gallery Poland?

V.A. Gallery Poland jest galerią sztuki, prezentującą swą ofertę zarówno w przestrzeni wirtualnej jak i w realu. Jest salonem kulturalnym, którego misją jest promocja polskiej sztuki współczesnej i tworzenie przestrzeni do zaistnienia relacji i nowych kanałów dialogu dla biznesu i sztuki. Najbardziej rozpoznawalnym projektem Galerii jest niewątpliwie cykl „Mariaż sztuki z biznesem. V.A. Gallery Poland ma, bowiem tworzyć nowe przestrzenie do zaistnienia relacji i nowe kanały do nawiązania dialogu dla biznesu i sztuki. Chcę dać szansę tym dwóm różnym światom na lepsze poznanie się i zrozumienie, ponieważ stąd już niedaleka droga do przyjaźni, a niezwykle istotną rzeczą jest to, aby biznes ze sztuką się przyjaźnił. Myślę, że można już powiedzieć, iż udało nam się stworzyć swego rodzaju salon kulturalny. O jego rozpoznawalności najlepiej świadczy fakt, że obecnie artyści sami się już do nas zgłaszają i pytają o możliwość wystawienia swoich prac, co nas bardzo cieszy.

A projekt #OnOff?

#OnOff to otwarty panel dyskusyjny o designie i współczesnych trendach we wzornictwie przemysłowym w Polsce i na świecie, dedykowany studentom wyższych uczelni kształcącym się w kierunkach spokrewnionych z designem i wzornictwem przemysłowym Nie chcemy, żeby miał on charakter stricte akademicki, to otwarta dyskusja z prelegentami, którzy zgromadzili bagaż własnych doświadczeń i osiągnięć. Warto słuchać i dyskutować, bo spór jest nieodłącznym procesem kreatywnego tworzenia.

Czy jest Pani szczególnie dumna z któregoś przedsięwzięcia?

Największym sukcesem dla mnie, jako organizatora przedsięwzięć na polu biznesowo- artystyczno- designerskim, jest ich cykliczność. Dotąd odbyło się: 8 edycji targów branżowych „Metalmex Trendy i Innowacje”, 51 wydarzeń artystycznych, głównie w ramach cyklu „Mariaż Sztuki z Biznesem”, 5 edycji spotkań w projekcie #OnOff. Jestem dumna, iż udało nam się stworzyć rozpoznawalny i cieszący się dużym zainteresowaniem salon kulturalny, że w sposób oryginalny i kreatywny promujemy sztukę i przy jej pomocy konsolidujemy środowisko biznesowe.

Czy inwestowanie w kulturę może się przełożyć na korzyści biznesowe?

Sztuka powinna być inspiracją dla innowacyjnych pomysłów w biznesie i jednocześnie uczyć się od niego filozofii handlu. Bez kreatywności i rozwoju firma podążą ku rynkowemu niebytowi. Mówił o tym już sam Henry Ford: „Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować – już po niej”. I to trzeba biznesowi uświadamiać, który często jest zbyt zachowawczy, szczególnie gdy na horyzoncie czai się kryzys, tymczasem z nim można wygrać tylko kreatywnością, niekonwencjonalnym myśleniem i innowacyjnością, a sztuka w tym zakresie jest nie do pobicia. Dlatego potrzebna jest przestrzeń do zaistnienia dialogu pomiędzy tymi światami. Dla mnie ideałem takiego miejsca jest nowojorski Rockefeller Center, czyli miasto w mieście będące największym na świecie prywatnym kompleksem, gdzie biznes splata się ze sztuką. Z tego wzoru czerpię inspirację do moich realizacji.

Na powyższych przykładach widać, że Metalxmex zalicza się do nielicznych firm z branży meblarskiej, która mocno stawia na promocję i marketing. Uważa Pani, że warto inwestować pieniądze w marketing?

Od wielu lat prowadzimy skuteczne działania mające na celu kreowanie pozytywnego wizerunku naszej firmy w świadomości odbiorców oraz zróżnicowaną politykę w zakresie komunikowania się z rynkiem. W dzisiejszych czasach już nie wystarczy „dobrze robić biznes”, musi on być wsparty działaniami z zakresu społecznej odpowiedzialności. Stąd nasze działania związane z promocją sztuki i designu i uwrażliwianiem na ich odbiór.

Promocja to podstawa?

Bardzo duży nacisk kładziemy na promocję swoich marek wykorzystując praktycznie każdy możliwy kanał dotarcia do potencjalnego odbiorcy. Zarówno Metalmex, jaki i V.A.Gallery Poland oraz platforma #OnOff obecne są w ogólnopolskiej prasie branżowej jak i lokalnych informatorach i to w wersji papierowej oraz online. Przykład - wydawnictwo Biznes meble.pl od 5 lat jest patronem i promotorem wszystkich naszych wydarzeń kulturalnych. Doskonałym kanałem informującym o naszych działaniach jest cyberprzestrzeń. Oprócz stron firmowych mamy swoje konta w mediach społecznościowych - facebook, youtube, twitter, google+, pinterest, instagram, tumblr, linkedin i na tym polu i w tych działaniach jesteśmy niewątpliwie liderem i wzorem dla innych podmiotów. Fanpage są dla nas również kanałem sprzedażowym, wprawdzie głównie dla sztuki i designu a w mniejszym zakresie dla pozostałej oferty, bowiem tu dystrybucja odbywa się bezpośrednio w salonie lub poprzez pracę handlowców w terenie.

Co sądzi Pani o współczesnej branży meblarskiej?

Rynek jest bardzo drapieżny, żeby osiągnąć sukces sprzedażowy potrzebny jest nie tylko produkt, nieważne nawet jak dobry będzie, potrzebna jest współpraca, dobra i sprawna komunikacja.

Czy jakiś firma lub konkretny produkt z branży meblarskiej zrobił na Pani ostatnio wrażenie?

Tak, i tu powtórzę to, co „mówi rynek”. Płyty Pianovo Metal firmy Niemann Polska. Zwłaszcza urzekła mnie płyta uszlachetniona miedzą. Niemann Polska szybko zareagował na zapotrzebowanie rynku kształtując trendy w naszym kraju. Zresztą Niemann Polska wyznacza nie tylko trendy, ale również bardzo wysokie standardy w obsłudze klienta, dostawie towaru i komunikacji marketingowej z wykorzystaniem social mediów. Bo jak mówiłam wcześniej. Nie wystarczy mieć „fajny” produkt. Trzeba umieć go jeszcze sprzedać i nie mam tu na myśli dystrybutorów czy hurtownie a zwykłego Kowalskiego.

Czy zaczynają Państwo myśleć o 40-rocznicy powstania firmy?

Do 40 rocznicy to jeszcze cała wieczność. Jak będziemy świętować tego nie wiemy, pewnie ucztowanie zbiegnie się z kolejną edycją targów Metalmex Trendy i Innowacje. Ale wiemy za to jak będzie wtedy wyglądała nasza firma. Metalmex w 2024 roku to centrum sprzedażowo – wystawienniczo – edukacyjne, z mocno zaznaczonym powiązaniem biznesu ze sztuką i designem, to znana i rozpoznawalna marka działająca zarówno w świecie realnym jak i w cyberprzestrzeni. Rozbudowa firmy przełoży się na powiększenie parku maszynowego i skompletuje wachlarz naszych usług w zakresie obróbki płyt. Obecna część sprzedażowa, zostanie w całości przeznaczona na miejsce wystawienniczo - edukacyjne, dla sztuki i designu. V.A.Gallery Poland promując polskich twórców, będzie brała udział już nie tylko w Targach Sztuki w Miami, ale też w innych ważnych wydarzeniach, sama stając się organizatorem Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Współczesnej. Utożsamiana będzie też z najbardziej innowacyjnym w Europie projektem łączącym biznes i sztukę -Rent an Artist. #OnOff – dotąd panel dyskusyjny o designie, stanie się miejscem komercjalizacji najciekawszych projektów młodych twórców.